Welkom bij de Frequently Asked Questions van Vilans Communities! 

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen over het gebruik van onze community. Heb je een vraag? Bekijk eerst de FAQ, mogelijk vind je hier direct het antwoord. 

Mocht je toch nog een vraag hebben die hier niet vermeld staat, neem dan contact op met je communitymanager of communities@vilans.nl 

Aanmelden

Hoe kan ik me aanmelden voor de Vilans Community?

Ga naar de homepagina van Vilans Communities en klik op '+ registreren bij Vilans'. Volg daarma de stappen om een account aan te maken. Je ontvangt een bevestigingsmail waarmee je je aanmelding kunt afronden.

Profiel

Wat is het doel van het aanmaken van mijn profiel?

Door het aanmaken van jouw profiel laat je zien wie je bent en welke expertise je hebt. Hiermee laat je andere community leden weten waarvoor ze jou kunnen benaderen.
 

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Stel je functie is veranderd, log dan in op Vilans Communities en klik op jouw naam bovenaan de pagina. Je komt dan op jouw profielpagina. Klik op 'Bewerk profiel' en pas je persoonlijke gegevens aan. 

Kunnen andere deelnemers mijn profiel zien?

Ja, andere deelnemers van de community kunnen jouw profiel zien. Je kunt bij 'Mijn profiel' wel bepaalde gegevens afschermen zoals jouw e-mail adres. 
 

Inloggen

Kan ik toegang krijgen tot alle communities?

Het kan zijn dat een community bedoeld is voor een speciale doelgroep. Dit kan je zien als je jezelf wilt aanmelden. Je kan toegang krijgen door jezelf aan te melden. De community beheerder beoordeeld jouw aanvraag.
 

Waarom lukt het niet om in een community te komen?

Sommige communities zijn niet voor iedereen toegankelijk. Je moet daar toegang voor aanvragen. De communitybeheerder beoordeelt je aanvraag. 
Er zijn ook communities die gesloten zijn. Hiervoor kun je niet zelf toegang aanvragen, maar ontvang je een uitnodiging vanuit de communitybeheerder. 
 

Notificaties

Wat zijn notificaties?

Een notificatie is een melding die je ontvangt vanuit de community om je ergens van op de hoogte te brengen. Deze melding is zichtbaar bij 'Mijn berichten'. 
Je notificaties kun je instellen door bovenaan de pagina op je naam te klikken en naar 'Updates & notificaties' te gaan.
 

Kan ik mijn notificaties per community instellen?

Als je je notificaties hebt ingesteld, kun je onderaan de pagina aangeven voor welke communities je deze notificaties wilt toepassen. Het is niet mogelijk per community verschillende notificaties in te stellen.

Gebruikersgemak

Hoe kan ik makkelijk iets opzoeken in de community?

Hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken door op het vergrootglas te klikken, rechts bovenaan de pagina. Gebruik hierna de zoekbalk die zichtbaar wordt.
 

Waar kan ik mijn ontvangen, verstuurde en favoriete berichten terugvinden?

Deze berichten kun je terugvinden onder 'Mijn chats' bovenaan de pagina. 
 

Kan ik de community ook via de telefoon of tablet bezoeken?

Ja, je kunt op ieder apparaat de online community bezoeken.
 

Wat kan ik doen als de community niet goed leesbaar is op een apparaat?

Stel je ziet op je telefoon een bericht dat deels onleesbaar is, stuur dan gerust een bericht (inclusief de link en op welk apparaat je kijkt) naar community@vilans.nl. Beschrijf in je bericht wat je ziet. We gaan dan kijken welke acties nodig zijn.
 

Functionaliteiten

Wat is het doel van tags?

Tags kan je toevoegen bij het plaatsen van een bericht. 
Het helpt bij het vindbaar maken bijvoorbeeld via de 'zoek' functie rechtsboven op de pagina. Zorg ervoor dat je tags toevoegt waarvan je verwacht dat men deze gebruikt bij het zoeken.
 

Waarom voeg je een eigenaar toe aan een bericht?

Je kunt namens een ander lid iets plaatsen op de community bijvoorbeeld een activiteit. Je voegt een andere eigenaar toe wanneer je het beheer bij diegene wilt leggen.
 

Wat is een groep?

Binnen een community bestaan open en gesloten groepen. Een groep wordt aangemaakt als er aandacht wordt gegeven aan een specifiek onderwerp. Als deelnemer van een community, kun je toegelaten worden door de groepsbeheerder. Bij een open groep heb je direct toegang. 
 

Kan ik een groep aanmaken?

Ja, je kunt zelf een groep aanvragen door de klikken op 'Vraag een groep aan'. Na het invullen van je aanvraag wordt deze eerst beoordeeld door de community beheerder. 
Als aanvrager ben je ook de groepsbeheerder. Je kunt dan andere leden uitnodigen.
 

Wat wordt er bedoelt met gelinkte deelnemers?

Je kunt linken met andere deelnemers als je bijvoorbeeld diegene wilt volgen, makkelijk wilt communiceren of meer wilt laten zien van je profiel dan andere deelnemers kunnen, bijvoorbeeld je LinkedIn pagina.
Via Mijn profiel kun je zien met wie jij al een link hebt en deze ook weer verwijderen.
 

Hoe deel ik iets op de community?

Je kunt iets delen nadat je bent ingelogd in de community.
Via de knop 'Draag bij' rechtsboven op de pagina, zie je meerdere opties om content te plaatsen. Bijvoorbeeld een bericht, een activiteit, een document of het stellen van een vraag.

Hoe kan ik mij aanmelden voor een activiteit?

Je kunt jezelf aanmelden voor een activiteit op twee manieren:
Via 'mijn dashboard' of via de agenda op de home page door te klikken op een activiteit waarvoor je je wilt aanmelden. 
Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding per mail.
 

Kan ik een activiteit in mijn eigen agenda zetten?

Ja, klik op 'Zet in agenda +' rechts van de aanmeldknop.
Let op: hiermee heb je jezelf nog niet aangemeld.
Doe dat via de 'aanmeld' knop.
 

Kan ik mij afmelden voor een activiteit?

Ja, je kunt jezelf afmelden voor een activiteit op twee manieren:
Via 'mijn dashboard' of via de agenda op de home page door te klikken op een activiteit waarvoor je je wilt afmelden. 
Je ontvangt een bevestiging van je afmelding per mail.
 

Huisregels

Wat zijn de huissregels?
  1. Respectvolle communicatie
    Vilans Communities is een plek waar kennis en ervaringen worden uitgewisseld. We verwachten dat alle leden elkaar met respect behandelen, ongeacht verschillen in achtergrond, ervaring of mening. Discussies moeten altijd constructief zijn, en persoonlijke aanvallen, discriminatie of beledigingen worden niet getolereerd. We moedigen een positieve en inclusieve sfeer aan, waarin iedereen zich veilig voelt om bij te dragen.
  2. Deel relevante en waardevolle content
    Zorg ervoor dat de informatie die je deelt relevant is voor leden en de onderwerpen van de community. Documenten, vragen, en bijdragen dragen bij aan het verbeteren van de eigen zorgpraktijk, het delen van kennis of het bevorderen van samenwerking. Vermijd het plaatsen van commerciële berichten, ongepaste advertenties of onjuiste informatie. Alle gedeelde content moet correct, goed onderbouwd en gebaseerd op betrouwbare bronnen zijn.
  3. Wees behulpzaam en ondersteunend
    De Vilans community is er om leden te ondersteunen in hun werk en hen te helpen groeien in hun expertise. Wanneer je een vraag stelt, wees dan duidelijk en beknopt, zodat anderen je gemakkelijk kunnen helpen. Als je een antwoord deelt, probeer dan zo volledig en behulpzaam mogelijk te zijn. Vergeet niet dat het doel van de community is om van elkaar te leren en samen vooruit te komen in het verbeteren van de zorg.

De algehele gebruikersvoorwaarden staan hier: Vilans Communities

Bij het aanmaken van een account dien je de algehele gebruikersvoorwaarden te accepteren. 
 

Privacy

Hoe wordt omgegaan met mijn gegevens?

Vilans houdt zich aan de regels voor privacy, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wij vinden privacy belangrijk en gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens.

Als je besluit om niet meer deel te nemen aan een community worden jouw profielgegevens verwijderd.

Kun je mijn LinkedIn pagina inzien op de community?

Nee, je kunt alleen je LinkedIn gegevens delen. Je bepaald vervolgens zelf wie deze mogen zien. Je kunt ervoor kiezen om het zichtbaar te maken voor iedereen, alleen ingelogde deelnemers of alleen gelinkte deelnemers. Dit kun instellen via Mijn profiel.
 

Contact

Hoe kan ik een vraag of een suggestie indienen bij de community beheerder?

We waarderen het dat je mee denkt om het community platform nog beter te maken! Stuur je vraag of suggestie naar community@vilans.nl. Je ontvangt zo spoedig mogelijk van ons een reactie.
 

Hoe kan ik aanstootgevende berichten of informatie die niet juist is, melden?

Samen zorgen we ervoor dat de community een prettige en veilige plek is met waardevolle content die voldoet aan de huisregels.

Zie je een ongepast bericht? Stuur dan gerust een bericht (inclusief de link) naar community@vilans.nl. Beschrijf in je bericht waarom je dat bericht ongepast vindt. We gaan het bericht beoordelen en - indien noodzakelijk - wijzigen of verwijderen. Zie je andere dingen die mogelijk niet in de haak zijn of ingaan tegen de huisregels? Stuur dan ook een bericht.