Welkom bij de Frequently Asked Questions van Vilans Communities! 

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen over het gebruik van onze community. Heb je een vraag? Bekijk eerst de FAQ, mogelijk vind je hier direct het antwoord. 

Mocht je toch nog een vraag hebben die hier niet vermeld staat, neem dan contact op met je communitymanager of communities@vilans.nl.

Lid worden

Hoe kan ik lid worden van Vilans Community?

Ga naar de homepagina van Vilans Communities en klik op '+ registreren bij Vilans'. Volg daarna de stappen om een account aan te maken. Je ontvangt direct een bevestigingsmail om je aanmelding af te ronden. Let op: De bevestigingsmail kan in je reclame- of spamfolder terechtkomen. Kijk voor de zekerheid ook in die folders.

Profiel

Wat is het doel van het aanmaken van mijn profiel?

Met jouw profiel laat je zien wie je bent en welke kennis en ervaring je hebt. Zo laat je andere communityleden weten waarover ze met jou contact kunnen opnemen.
 

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Log eerst in op Vilans Communities en klik op jouw naam bovenaan de pagina. Je komt dan op jouw profielpagina. Klik op 'Bewerk profiel' en pas je persoonlijke gegevens aan. 

Kunnen andere deelnemers mijn profiel zien?

Ja, andere deelnemers van een community kunnen jouw profiel zien. Je kunt bij 'Mijn profiel' wel bepaalde gegevens verbergen voor anderen, zoals je e-mailadres. 
 

Kan ik leden zoeken op basis van hun profiel?

Je kunt in de zoekbalk bovenaan de pagina bijvoorbeeld een functie invullen. Dan krijg je een overzicht van alle deelnemers die die functie hebben ingevuld op hun profiel.

Inloggen

Kan ik toegang krijgen tot alle communities?

Het kan zijn dat een community bedoeld is voor een speciale doelgroep. Dit kan je zien als je je voor een community wilt aanmelden. Je krijgt, afhankelijk van de toegangsmogelijkheden van de community bericht dat je toegang hebt of dat je aanmelding beoordeeld wordt door de community manager. 

 

Waarom lukt het niet om in een community te komen?

Sommige communities zijn niet voor iedereen toegankelijk. Je moet daar toegang voor aanvragen. De communitymanager beoordeelt je aanvraag.

Er zijn ook communities die gesloten zijn. Dit betekent dat je alleen toegang kunt krijgen wanneer de communitymanager je hiervoor een uitnodiging heeft gemaild. 

Notificaties

Wat zijn notificaties?

Een notificatie is een melding die je ontvangt vanuit de community om je ergens over te informeren. Deze melding is zichtbaar bij 'Mijn chats' bovenaan de communitypagina.

Je notificaties kun je instellen door bovenaan de pagina op je naam te klikken en naar 'Updates & notificaties' te gaan. Een notificatie ontvang je bijvoorbeeld wanneer een deelnemer reageert op een bericht dat je hebt geplaatst.

Kan ik mijn notificaties per community instellen?

Bij het instellen van je notificaties kun je onderaan de pagina ‘updates en notificaties’ bij je profiel aangeven voor welke communities je deze notificaties wilt toepassen. Het is mogelijk per community verschillende notificaties in te stellen.

Zoeken & vinden

Hoe kan ik iets opzoeken in de community?

Hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken door op het vergrootglas te klikken, rechts bovenaan de pagina. Gebruik hierna de zoekbalk die zichtbaar wordt.

Waar kan ik mijn ontvangen, verstuurde en favoriete berichten terugvinden?

Deze chatberichten kun je terugvinden onder 'Mijn chats' bovenaan de pagina. 
 

Kan ik Vilans community ook via de telefoon of tablet bezoeken?

Ja, je kunt op ieder apparaat de Vilans communities bezoeken.
 

Wat kan ik doen als de community niet goed leesbaar is op een apparaat?

Stel je ziet op je telefoon een bericht dat deels onleesbaar is. Stuur dan gerust een bericht naar community@vilans.nl met een link naar het onleesbare bericht of een screenshot. Geef ook aan op welk apparaat je kijkt. Beschrijf in je bericht wat je ziet. We gaan dan kijken welke acties nodig zijn.


 

Handige mogelijkheden

Wat is het doel van tags?

Tags kan je toevoegen bij het plaatsen van een bericht. 
Het helpt bij het vindbaar maken bijvoorbeeld via de zoekfunctie rechtsboven op de pagina. Zorg ervoor dat je tags toevoegt waarvan je verwacht dat men deze gebruikt bij het zoeken. Typ je een tag die eerder is gebruikt? Dan wordt die tag aan je voorgesteld. Ook kan je kiezen uit een lijst met tags.

Waarom voeg je een eigenaar toe aan een bericht?

Een eigenaar is de beheerder van een bericht. Het kan voorkomen dat je het beheer van een bericht bij een ander wilt leggen. Bijvoorbeeld als je namens een ander lid iets plaatst op een community. Denk aan een activiteit.
 

Wat is een groep?

Binnen een community bestaan open en gesloten groepen. Een groep wordt aangemaakt over een bepaald onderwerp. Als deelnemer van een community, kan een groepsbeheerder je toelaten tot een gesloten groep. Je kan zelf toegang aanvragen voor een gesloten groep. Bij een open groep heb je direct toegang. In de community staat een balk met verschillende opties. Rechts staat 'groepen’. Daar vind je een overzicht van de groepen.

Kan ik een groep aanmaken?

Ja, je kunt zelf een groep aanvragen door te klikken op 'Vraag een groep aan'. De communitymanager beoordeelt je aanvraag. Als aanvrager ben je ook de groepsbeheerder. Je kunt dan andere leden uitnodigen.

Wat wordt er bedoelt met gelinkte deelnemers?

Je kunt linken met andere deelnemers als je bijvoorbeeld diegene wilt volgen. Met een gelinkte deelnemer kun je ook makkelijk communiceren via de chat. Of je kunt meer laten zien van je profiel dan aan andere deelnemers, bijvoorbeeld je LinkedIn-pagina.

Via ‘Mijn profiel’ kun je zien met wie jij al een link hebt. Je kunt een link ook weer verwijderen door bij ‘mijn gelinkte deelnemers’ op het kruisje achter de naam te klikken van diegene waarmee je de link wilt verwijderen.

Hoe deel ik iets op de community?

Je kunt iets delen nadat je bent ingelogd in een community. Via de knop 'Draag bij' rechtsboven op de pagina, zie je meerdere opties om iets te plaatsen. Bijvoorbeeld een bericht, een activiteit, een document of een vraag.

Hoe kan ik mij aanmelden voor een activiteit?

Je kunt jezelf aanmelden voor een activiteit op 2 manieren:

1.    Via 'mijn dashboard'. Je klikt op de activiteit en meld je aan.

2.    Via de agenda op de homepage klik je op een activiteit waarvoor je je wilt aanmelden. Via de knop ‘aanmelden’ meld je je aan. Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding per mail.

Kan ik een activiteit in mijn eigen agenda zetten?

Ja, klik op 'Zet in agenda +' rechts naast de aanmeldknop. De activiteit komt in je agenda in de community te staan.

Kan ik mij afmelden voor een activiteit?

Ja, je kunt je afmelden voor een activiteit op 2 manieren:

1.    Via 'mijn dashboard' klik je op de knop ‘afmelden’.

2.    Via de agenda op de homepage door te klikken op een activiteit waarvoor je je wilt afmelden. Klik dan op de knop ‘afmelden’.

Je ontvangt een bevestiging van je afmelding per mail.


 

Huisregels

Wat zijn de huissregels?
  1. Respectvolle communicatie
    Vilans Communities is een plek waar kennis en ervaringen worden uitgewisseld. We verwachten dat alle leden elkaar met respect behandelen. Het maakt niet uit wat je achtergrond, ervaring of mening is. Discussies moeten altijd opbouwend zijn. Je mag niemand persoonlijk aanvallen, discrimineren of beledigen. We moedigen een positieve en inclusieve sfeer aan, waarin iedereen zich veilig voelt om bij te dragen.
  2. Deel belangrijke en waardevolle informatie
    Zorg ervoor dat de informatie die je deelt belangrijk is voor de leden. En dat ze passen bij de onderwerpen van de community. Documenten, vragen, en bijdragen dragen bij aan het verbeteren van de eigen zorgpraktijk, het delen van kennis of het bevorderen van samenwerking. Vermijd het plaatsen van commerciële berichten, ongepaste advertenties of onjuiste informatie. Alle gedeelde informatie moet correct, goed onderbouwd en gebaseerd op betrouwbare bronnen zijn.
  3. Wees behulpzaam en ondersteunend
    De Vilans Communities is er om leden te ondersteunen in hun werk en hen te helpen groeien in hun expertise. Stel je een vraag? Wees dan duidelijk en beknopt, zodat anderen je gemakkelijk kunnen helpen. Als je een antwoord deelt, probeer dan zo volledig en behulpzaam mogelijk te zijn. Bedenk dat het doel van Vilans Communities is om van elkaar te leren en samen vooruit te komen in het verbeteren van de zorg.

    De algemene gebruikersvoorwaarden staan hier: Vilans Communities

          Bij het aanmaken van een account dien je de algemene gebruikersvoorwaarden te accepteren. 


 

Privacy

Hoe wordt omgegaan met mijn gegevens?

Vilans houdt zich aan de regels voor privacy, zoals vastgelegd in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wij vinden privacy belangrijk en gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens.

Besluit je om niet meer deel te nemen aan een community? Dan verwijderen we jouw profielgegevens.

Kun je mijn LinkedIn-pagina inzien op de community?

Nee, je kunt alleen je LinkedIn-gegevens delen als je wilt. Dit doe je via een directe link naar jouw gegevens op LinkedIn. Je bepaalt zelf wie deze mogen zien. Je kunt ervoor kiezen om je LinkedIn-gegevens zichtbaar te maken voor iedereen, alleen voor ingelogde deelnemers of voor gelinkte deelnemers. Dit kun je instellen via ‘Mijn profiel’.
 

Contact & meldingen

Hoe kan ik een vraag of een suggestie indienen bij de Vilans communities?

Fijn dat je meedenkt om de Vilans Communities nog beter te maken! Stuur je vraag of suggestie naar community@vilans.nl. Je ontvangt zo snel mogelijk van ons een reactie.


 

Waar kan ik een melding doen van berichten die niet netjes zijn of van onjuiste informatie?

Zie je een ongepast bericht? Stuur dan een bericht, inclusief de link, naar community@vilans.nl. Je kunt ook een screenshot sturen.

Beschrijf in je bericht waarom je dat bericht ongepast vindt. We gaan het bericht beoordelen. Als het nodig is, wijzigen of verwijderen we het bericht. Zie je andere dingen die mogelijk niet kloppen of tegen de huisregels zijn? Stuur dan ook een bericht.

Samen zorgen we ervoor dat Vilans Communities een prettige en veilige plek is met waardevolle informatie die voldoet aan de huisregels.